Zoeken:

Getest | De OPPO Find X3 Pro (met 5 camera’s) voor op reis

Een maand lang hebben we de OPPO Find X3 Pro getest. Sterker nog, ik heb mijn iPhone ingeruild en sindsdien niet meer aangeraakt. Voor iemand die al jaren een iPhone heeft een hele stap. Want hoe makkelijk is de switch naar Android? Zijn de 5 ingebouwde camera’s goed genoeg voor op reis? En belangrijker nog: zou ik de OPPO Find X3 Pro aan jullie aanbevelen?

Korte introductie van OPPO

Uit een klein testje op Instagram bleek dat een hoop volgers nog nooit van het merk OPPO hadden gehoord. Toch is het een rising star op de markt van smartphones en OPPO is momenteel het derde grootste smartphonemerk in Nederland, zelfs nummer 1 in China. Misschien heb je onlangs wel iets voorbij zien komen over de samenwerking met National Geographic. De bekroonde National Geographic fotograaf Keith Ladzinski heeft voor de nieuwe ‘Out of This World Colours’-campagne van OPPO namelijk de meest rijke en levendige landschappen op aarde vastgelegd met de OPPO Find X3 Pro; het nieuwste paradepaardje met innovatieve features voor de veeleisende gebruiker. Met een prijskaartje van 1149 euro staat de OPPO Find X3 Pro dan ook recht tegenover de duurste smartphones van andere merken. Maar maakt deze smartphone alle beloftes waar?

Met 5 camera’s lijkt het ook op papier de ideale reispartner. Ik was dan ook reuze benieuwd of het mij zou lukken om enkel met de nieuwste OPPO een hele trip vast te leggen. Zonder een DSLR of ander cameratoestel mee te nemen. Aangezien we door de pandemie niet buiten de landsgrenzen konden reizen bleef het bij een weekendje naar Goeree-Overflakkee. Maar ook in eigen land is genoeg te zien én fotograferen.

Met enkel een smartphone op reis

Het was even spannend om mijn gehele cameratas, van inmiddels bijna 5 kilo, thuis te laten. Aangezien ik voor een opdracht naar naar de andere kant van ons land reed, moest ik wel écht met goede foto’s thuis komen. Nu weet ik natuurlijk wel dat de camera’s in smartphones steeds beter worden, maar ik vertrouw zelden op enkel de camera van mijn telefoon. Vaak zijn de beelden bij thuiskomst namelijk toch te korreling (zeker bij weinig licht) en kan ik er in de nabewerking net niet genoeg mee. Een gewaagd experiment. Al voelde het heerlijk om zo licht te reizen! Met enkel de OPPO Find X3 Pro op zak trok ik eropuit.

Specs van de OPPO Find X3 Pro

Het eerste wat opviel toen ik de OPPO Find X3 Pro uit de doos haalde was het ontwerp. Het toestel is voorzien van een groot 6.7 inch AMOLED-scherm en weegt slechts 193 gram. Hij ligt daardoor lekker in de hand en het eiland met de 4 camera’s steekt er op een speelse en gestroomlijnde manier uit.

Specificaties

– Verkrijgbaar in zwart of blauw
– Standaard 256GB opslag
– 3216 x 1440 AMOLED-Scherm, pixeldichtheid: 523 ppi, 1 miljard kleuren (weergeven én vastleggen)
– Aantal camera’s: 4 achterop (waarvan 2 met 50 MP camera), 1 selfie camera (32 MP)
– 4K filmen in 60 fps en mogelijkheid voor fotograferen in RAW formaat
– Stof- en waterdicht
– 5G-ready

➞  Bestel de OPPO Find X3 Pro bij Coolblue
➞  Bestel de OPPO Find X3 Pro bij Bol.com

Een smartphone met 5 professionele camera’s

De 5 camera’s in het toestel bieden je alle mogelijkheden voor het perfecte plaatje. Sterker nog, met de pro-expert modus (oftewel manuele modus) heb je volledige controle over alle settings. Bovendien biedt de OPPO Find X3 Pro ook de mogelijkheid om foto’s in RAW te schieten, wat al gelijk laat zien dat deze smartphone echt gericht is op de veeleisende fotograaf.

De standaard camera is feitelijk een 50 megapixel groothoek camera met een lichtgevoeligheid van maximaal f/1.8. Hierdoor presteert de camera ook ongelofelijk goed bij weinig licht. Het is een fijne all-round camera met optische beeldstabilisatie.

Toch ben ik van de ultra-groothoeklens het meest onder de indruk. Ook dit is een 50 megapixel camera, dus je levert qua kwaliteit niks in. Iets wat nog maar weinig smartphones tegenwoordig bieden. Of je nu met de standaard groothoek camera of de ultra-groothoek camera een foto maakt, de kwaliteit blijft hetzelfde en dat is voor op reis perfect. Vaak maak ik op reis foto’s van weidse landschappen, gebouwen of hotelkamers. Met deze ultra-groothoeklens heb je een zicht van 110 graden en kun je zelfs de kleinste ruimtes mooi op beeld zetten. Met de slimme HDR-functie kun je ook bij extreme lichtomstandigheden een goed belichte foto maken.

De 32 megapixel selfie-camera aan de voorzijde gebruik ik zelf minder, maar ook deze levert goede beelden. Zelfs bij weinig licht.

De tele-lens heb ik tot nu toe ook weinig gebruikt. Je kunt er tot 5x hybride en 20x digitaal mee zoomen, maar met een camera kwaliteit van 13 megapixels heeft me dat vanuit de losse pols nog geen hele spectaculaire beelden opgeleverd. Met een smartphone zou ik toch altijd proberen dichter op het onderwerp te komen zodat je de standaardlens met 50 megapixels kan gebruiken. Ik heb ook nog nooit een smartphone in handen gehad die dit wel kan, dus voor een wildlife safari zou ik toch altijd mijn DSLR met grote telelens meenemen.

Maak het onzichtbare zichtbaar met de microscoop

De standaard camera switcht razendsnel uit zichzelf naar de macro-stand als je dicht op een onderwerp zit. Dit is een fantastische feature, zeker voor het fotograferen van gerechten, planten en bloemen. Maar naast de macro-stand heeft de OPPO Find X3 Pro ook nog een speciale microscoopcamera met ringlicht. Een unique selling point want hiermee kun je tot wel 60x inzoomen op een object. Dingen die je niet met je blote oog kunt zien worden ineens zichtbaar.

Het ringlicht staat standaard aan wanneer je deze lens gebruikt, dus het onderwerp is altijd goed belicht. Door de extreme vergroting (30x of 60x) krijg je wel te maken met veel scherptediepte, dus de functie werkt het beste op zeer vlakke objecten. Het resultaat zijn bijzondere foto’s in een vierkant formaat. Ondanks de 3 megapixel lens is het een zeer leuke gimmick waar je abstracte effecten of zelfs bewegende screensavers mee kan maken. Met deze lens kun je namelijk ook filmen. Op reis zul je de camera misschien niet zo vaak gebruiken, maar leuk om mee te spelen is het wel!

Filmen met de OPPO Find X3 Pro

Niet alleen voor de veeleisende reisfotograaf is dit toestel fantastisch, ook voor mensen die graag filmpjes maken biedt de OPPO Find X3 Pro genoeg mooie tools. Filmen doe je namelijk gewoon in 4K met 60fps. Dankzij de ingebouwde stabilisator worden de beelden nog mooier. In een handomdraai maak je creatieve time lapses en slow motion beelden. De ingebouwde LOG-functie biedt bovendien een groter dynamisch bereik en meer vrijheid in de nabewerking.

Review van de OPPO Find X3 Pro

Na een maand intensief testen ben ik tot de conclusie gekomen dat de OPPO Find X3 Pro heel veel unieke voordelen biedt voor op reis. Het is een zeer veelzijdige toestel, met een set aan zeer goede camera’s, waarvan de ultra-groothoeklens waarschijnlijk het handigst is voor de meeste situaties. Los van alle fantastische camerafuncties ligt het toestel ook gewoon heel lekker in de hand. Hij is lichtgewicht en dun. Dankzij het grote scherm dat 1 miljard kleuren in kaart brengt, vastlegt en opslaat komt alles echt tot leven en wordt video’s kijken nog leuker.

Met de super charger laad je het toestel weer in een kwartiertje op van 0 tot 50%. In slechts 35 minuten laad je hem helemaal van 0 tot 100% op! Het toestel ondersteunt ook draadloos laden. De accu heeft een capaciteit van 4500mAh waarmee je de OPPO Find X3 Pro gemakkelijk een hele dag intensief kunt gebruiken (o.a. fotograferen en filmen) zonder tussentijds op te laden. Enige nadeel? Het bijgeleverde stekkerblokje van de lader vind ik ten opzichte van mijn iPhone lader nogal aan de grote kant.

Tot slot, de switch van een iPhone naar een smartphone die op Android draait? Ook dat bleek in de praktijk veel minder lastig dan van tevoren verwacht. Natuurlijk is het even wennen, maar OPPO heeft er een zeer gebruiksvriendelijk sausje overheen gegooid waarmee je gelijk aan de slag kan. Het OPPO ColorOS 6 systeem ziet er visueel zeer aantrekkelijk uit. Clean, gebruiksvriendelijk en het sluit mooi aan op het randloze ontwerp van het toestel. Sommige Android functies zijn handiger dan andere, maar dat houd je natuurlijk altijd. Als je geen Macbook of iMac hebt waar je veel op werkt is het sowieso een no-brainer. De OPPO Find X3 Pro biedt in dat geval enkel voordelen.

Overtuigd?

De OPPO Find X3 Pro is verkrijgbaar in de kleuren zwart en blauw. De adviesverkoopprijs bedraagt 1.149,- euro en hiervoor krijg je 12GB RAM en 256GB opslagruimte. Het toestel is bij verscheidene verkooppunten verkrijgbaar. Op de website van OPPO vind je nog meer informatie over alle mogelijkheden en functies van dit toestel. Volg OPPO ook op Instagram voor nog meer foto inspiratie.