Zoeken:

Het jaar van reisblogger Denise: Terugblik op álle reizen van 2017

Het is inmiddels een traditie geworden om aan het einde van het jaar een overzicht te maken van alle reizen die ik in dat jaar gemaakt heb. Ook in 2017 gebeurde er weer veel. Het afgelopen jaar stond namelijk helemaal in het teken van grootse persoonlijke veranderingen.

Zo nam ik afscheid van mijn leven als twintiger en vierde ik mijn 30e verjaardag op spectaculaire wijze in Londen. Ook zwaaide ik mijn collega’s na 5 jaar gedag en sprong ik precies 5 jaar na de lancering van deze website in het diepe als fulltime reisblogger.

Mijn geesteskindje Inhetvliegtuig.nl groeide in de afgelopen jaren van een persoonlijke reisblog naar een volwassen magazine. Met nog steeds dezelfde passie voor het reizen probeer ik iedere keer weer mooie content voor jullie te maken. Vanaf dit jaar kan ik mij daar dus volledig op richten en hoef ik geen rekening meer te houden met een maximum aantal vrije dagen. Wat een luxe om eigen baas te zijn en alle vrijheid te hebben om te reizen!

Hi, Denise uit de toekomst hier… 🙋🏻‍♀️
Je bekijkt momenteel een van mijn oude reisoverzichten. Hartstikke leuk – dus lees vooral even verder – maar sindsdien heb ik niet stilgezeten. Integendeel zelfs! Al 10 jaar lang blik ik daarom ieder jaar terug op alle reizen die ik maak. Hier vind je alle reisoverzichten:
2014 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 / 2021 / 2023

Het jaar in cijfers

Een wilde rit was dit jaar. Ook in 2017 vloog ik namelijk weer de hele wereld over om verslag te doen van de meest uiteenlopende bestemmingen. Ik ging 17 keer op reis, bezocht 22 locaties in 12 landen, stapte 20 keer aan boord van een vliegtuig en sliep in totaal 57 nachten in 26 hotels. Alles bij elkaar was ik zo’n 75 dagen op reis. Tot zover de cijfertjes.

Januari – Hannover

Het jaar begon in de Duitste stad Hannover. Ik ben gek op Duitse steden maar Hannover was voor mij nog onontdekt gebied. Samen met vriendlief mochten we op uitnodiging deze stad gaan ontdekken en verblijven in het Sheraton Pelikan hotel. Een hotel met een rijke geschiedenis, want voorheen was dit de oude Pelikan pennenfabriek. We werden door het hotel uitgedaagd voor een uitgebreide kookworkshop in de hotelkeuken. Samen bakte we burgers met wat bijgerechten en leerde de chef ons de geheime burgersaus (met whiskey) van het restaurant maken.

Daarnaast ging op zoek naar de leukste hotspots, dronken we thee in het oudste café van de stad en doken we de prachtige Herrenhäuser Gärten in voor een winterse wandeling. Een geslaagde stedentrip!

Februari – Praag

Met drie collega’s vloog ik in februari naar Praag voor onze jaarlijkse stedentrip. Ieder jaar maken we met het hele bedrijf een stedentrip naar een Europese bestemming (die ik meestal mag organiseren), maar los van deze bedrijfsuitjes boeken we meestal met z’n vieren nog één (of meerdere) stedentrip(s). Even weg als vrienden en niet als collega’s.

We hadden een groot penthouse geboekt in het centrum van Praag. Echt een top accommodatie, die helaas niet meer te boeken is. Het was in februari echt ijskoud in Tsjechië maar ondanks de temperaturen rond het vriespunt hebben we te voet heel wat leuke plekken ontdekt. We hebben heerlijk gegeten, veel gelachen en (heel goedkoop) biertjes gedronken. Ook het uitbundige nachtleven van Praag bleek een attractie op zich!

Maart – Indonesië

Een honeymoon die niet bedoeld was als huwelijksreis. Samen mochten we namelijk op uitnodiging in de mooiste hotels van Bali verblijven. En die bleken ons te verrassen met candlelight dinners op het strand, rozenblaadjes op het bed en romatische private pool villa’s. De andere gasten dachten daardoor dat we écht op huwelijksreis waren en feliciteerde ons meermaals.

Vanuit Bali vlogen we met een piepklein vliegtuigje naar Lombok. We verbleven in het extreem rustige Senggigi en reisde daarna met de boot door naar de Gili Eilanden. Deze dagen stonden helemaal in het teken van zon, zee, strand en snorkelen. We fietste het eiland rond, dronken biertjes bij verschillende Beach clubs en genoten van het heerlijke Indonesische eten. Het eiland leven beviel ons goed en met pijn in mijn hart stapte ik weer terug op de boot.

Maart – Heerlen

De Limburgse stad Heerlen zou ik zelf niet zo snel bezoeken. Toen ik een uitnodiging kreeg voor Parkstadnacht, besloot ik daarom toch mee op pad te gaan. Samen met een aantal andere reisbloggers kregen we een street art tour door de stad, proefde we de lokale streekgerechten en overnachtte we een nachtje in SnowWorld Landgraaf. Het was een verrassend leuk weekendje weg met reiscollega’s!

April – Brno

Er stonden dit jaar veel onbekende bestemmingen op de agenda. Zo vloog ik met Pasen weer naar Tsjechië om daar de stad Brno te verkennen. Een compleet andere ervaring dan mijn eerdere bezoekjes aan Praag. Het bier is hier nog goedkoper en het is een veel minder populaire bestemming. Het is een echte studentenstad, maar omdat de meeste studenten in de vakanties terug naar huis gaan, is het in die periode ontzettend rustig op straat.

Samen met collega reisblogger Henriette van (Travelaroundwithme.com) ontdekte ik de stad. We bezochten een aantal mooie uitkijkpunten, het moderne architectonische hoogstandje Villa Tugendhat en het ietwat lugubere knekelhuis; waar duizenden skeletten opgestapeld liggen. Ook gingen we mee op kroegentocht en overnachtte we in het gloednieuwe Marriott Courtyard Hotel.

Mei – Griekenland

Samen met Henriette vloog ik niet lang daarna naar Griekenland. We mochten daar het Ikos Olivia resort uittesten. Een all-inclusive maar dan anders. Het is namelijk een luxe 5-sterren resort met een exclusief karakter. Geen massatoerisme of tientallen zwembaden met glijbanen, maar kleinschalige accommodaties en aangeharkte stranden.

Wij verbleven ieder in een wit huisje met een 200 jaar oude olijfboom voor de deur en een ruim privé-zwembad. Iedere avond genoot ik hier van de lekkerste gerechten die door Michelinsterren chefs bereid werden. In plaats van scheppen bij een lopend buffet kun je hier namelijk bij verschillende restaurant a la carte genieten van de beste internationale keukens. Dit was puur genieten!

Juni – Milaan

Het laatste bedrijfsuitje – met inmiddels mijn oud-collega’s – bracht mij weer in het zonovergoten (en bloedhete) Milaan. Half juni was het hier al boven de 30 graden. Niet het meest gunstige klimaat voor een stedentrip, maar wat heb ik genoten van dit laatste bedrijfsuitje. We hebben uiteraard heerlijk Italiaans gegeten, met de hele groep het nachtleven van Milaan onveilig gemaakt en eindeloos veel gelato gegeten.

Met deze groep reisde ik eerder al naar Londen (2015) en Madrid (2016). Mooie herinneringen werden er ook in Italië weer gemaakt maar na 5 jaar was het voor mij toch echt de hoogste tijd om afscheid te nemen en uit te vliegen. Arrivederci!

Juli – Berlijn

In juli stond er nog een stedentrip naar Berlijn op de planning. Een stad die ik al meermaals bezocht heb maar nooit gaat vervelen. Berlijn lijkt altijd in ontwikkeling te zijn en telkens duiken er weer nieuwe hotspots op die ik wil ontdekken.

Voorgaande jaren bezocht ik Berlijn vooral voor het bruisende nachtleven met vrienden. Dit keer werd het een romantisch stedentrip met vriendlief. Geen bezoekjes aan de clubs dit keer, maar vooral heel veel sightseeing en lekker eten.

Augustus – Antwerpen

Naast een bezoekje aan onze oosterburen reden we ook even naar onze buren in het zuiden. Op uitnodiging bezochten we weer eens een keer naar Antwerpen voor het maken van een nieuw lijstje met leuke adresjes.

Ik dook het MAS museum in, stond achter de drukpersen in het Plantin-Moretus museum en ging lekker shoppen. Toch was ik vooral te vinden op het terras met een wit wijntje in de zon. Heerlijk zo’n zomerse stedentrip naar Antwerpen.

September – Veluwe

Na de zomer doken de eerste griepverschijnselen alweer op. Op de een of andere manier ben ik ieder jaar weer de sjaak. Gelukkig kon ik na een weekje snotteren samen met een aantal andere content creators een weekendje bijkomen in hotel Bilderberg. Dit hotel ligt aan de Veluwe dus we konden lekker de frisse natuur in om een boswandeling te maken. We zijn ook nog even naar het Kootwijkerzand gereden want daar stond de paarse heide nog volop in bloei en dartelde de schaapjes heerlijk rond.

Om deze mini-break helemaal compleet te maken werden we nog getrakteerd op een luxe lunch en een heerlijke spa-behandeling. Precies wat ik nodig had!

September – Tunesië

Na twee jaar deed het mij goed om weer terug te keren naar Tunesië. Na de vreselijke aanslagen op het strand bij Sousse in 2015 (vlak nadat ik er was geweest) was het reisadvies voor een aantal regio’s weer aangepast naar ‘groen’. Daarom gingen er dit jaar weer vluchten die kant op.

Helaas overschaduwde de terroristische aanslagen de schoonheid van Tunesië. Veel toeristen blijven uit angst nog steeds weg en dat was te zien in het straatbeeld. Het was er veel rustiger, maar de sfeervolle bazaars in Tunis, de azuurblauwe zee in Sousse en de goudgele woestijn in Tatouine werden er niet minder mooi door. Het was wederom een prachtige reis door een heel bijzonder land.

Oktober – Dalfsen

In oktober was ik een weekendje te vinden in Overijssel. In Dalfsen om precies te zijn. Ik was hier voor een bruiloft van vrienden en verbleef daarom in het MooiRivier hotel. Met het rieten dak lijkt het van buiten op een oude boerderij maar van binnen ziet het er sfeervol en heel modern uit.

Het was een sprookjesachtige bruiloft op een prachtige locatie. De liefde spatte van het koppel af en het feest ging tot in de late uurtjes door. Romantiek ten top!

November – Lissabon

Dit jaar was ik voor het eerst aanwezig bij Web Summit in Lissabon; The best technology conference on the planet – aldus de organisatie zelf. Het is een jaarlijks terugkerend congres met een brede focus op design, marketing en alles wat met (digitale) technologie te maken heeft. Samen met een oud-collega bezocht ik het congres om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in de online wereld. De omvang van het event is gigantisch en gedurende deze dagen wordt de hele stad overgenomen door mensen uit tech-wereld. Zelfs Stephen Hawking deed een woordje. Reuze interessant!

Naast een hoop kennis vergaren, netwerken en inspiratie op doen, ben ik natuurlijk ook weer Lissabon ingedoken. Met een tuk-tuk taxi reden we naar alle mooie uitkijkpunten, we bezochten LX Factory, dronken cocktails op een paar leuke rooftop bars en ontdekte de nieuwste restaurants in de wijk Príncipe Real.

November – Taiwan

Deze bestemming stond al jaren op mijn lijstje en nu was het eindelijk zo ver. Taiwan vond ik zo puur en ver verwijderend van het massatoerisme. Het was dé ontdekking van 2017!

We begonnen onze rondreis in Taipei waar we uiteraard de iconische Taipei tower beklommen, de vismarkt bezochten en allerlei exotische snacks proefde op de Shilin Night Market. Het lijstje met dingen die we in Taipei hebben gedaan is eindeloos.

Met de trein reisde we vervolgens rond. We bezochten het adembenemende Taroko Gorge National Park, waar we een scooter huurde en daarmee langs al het natuurschoon slingerde. Ook bezochten we oneindig veel tempels in het zuidelijk gelegen Tainan. Het was een spectaculaire reis die ik niet snel zal vergeten!

December – Londen

Dit moment wilde ik liever uitstellen. Maar toen mijn vriend mij verraste met twee gigantische ballonnen, champagne, chocoladetaart én ik ook nog in een van de mooiste suites van het luxe Corinthia hotel in Londen mocht slapen, wenste ik dat er geen einde aan deze dag zou komen.

We sloten mijn verjaardag af met een fantastisch diner bij Sushisamba, waar na afloop het personeel al zingend een taartje kwam serveren. Alsof dat allemaal nog niet genoeg was werd ik de volgende dag ook nog getrakteerd op een extravagante high tea in het Corinthia hotel. Op deze manier 30 worden bleek toch helemaal niet zo erg. Al ben ik bang dat hierna geen enkele verjaardag meer aan deze kan tippen.

December – Gent

Soms vraag je jezelf af waarom je een bepaalde bestemming niet eerder heb bezocht. Ik vlieg de hele wereld over, maar vergeet soms hoe leuk sommige plekken dichtbij huis kunnen zijn. Dat had ik dit jaar vooral met Gent. Want wat een gezellig stad is dit! We waren er toen de kerstmarkt er was en de hele stad in het teken stond van de Gentse Winterfeesten. Natuurlijk moesten we de warme wafels proeven, maar ook aan alle andere versnaperingen op de kerstmarkt hebben we ons tegoed gedaan.

Rond de feestdagen was alles zo ontzettend sfeervol verlicht en aangekleed. En net wanneer je denkt dat het niet beter kan, werden we op de laatste dag nog getrakteerd op een dik pak sneeuw. Het was een geslaagd romantisch weekendje weg!

December – Parijs

Vrijwel ieder jaar bezoek ik Parijs. Soms meerdere keren per jaar en veelal rond kerst. Dan voelt een bezoekje aan mijn geliefde Parijs extra speciaal dankzij alle kerstverlichting. Ik had er echter nog nooit oud en nieuw gevierd en dat leek mij voor de verandering wel een keer gezellig.

In mijn hoofd had ik het echter teveel geromantiseerd. Oud en nieuw vieren in Parijs bleek in de praktijk namelijk veel minder leuk. Veel inwoners van Parijs dineren op oudjaarsdag met familie (logisch ook), dus de meeste restaurants en feestjes waren lang van tevoren al volgeboekt. Wat overbleef waren vooral de halflege restaurants waar een handje vol toeristen op af kwam en het dubbele van de normale prijzen gerekend werd.

In Parijs geld ook een vuurwerkverbod en de grootste lichtshow vindt ieder jaar plaats op de Champs-Élysées. Omdat bijna iedereen hier op af komt was het een drukte van jewelste, met veel geduw en getrek. Van de show hebben we dus weinig gezien en even lekker proosten was er ook niet bij. Er waren veel opstootjes en incidenten met illegaal vuurwerk, wat de sfeer niet ten goed kwam. Tot overmaat van ramp was het door de drukte onmogelijk om de metro te pakken of een taxi te regelen. Parijs was voor de verandering dus geen groot succes, al hebben we ons de rest van de tijd prima vermaakt.

Zoals jullie kunnen zien was het wederom een prachtig reisjaar vol hoogtepunten. Maar reizen zijn het leukst als je alle mooie momenten kan delen. En daarom wil ik jullie meer dan ooit bedanken voor alle reacties, het volgen en het liken. Het blijft waanzinnig om te zien dat jullie alle tips en adresjes gebruiken voor het maken van zoveel mooie reizen. Laten we er daarom samen weer een reislustig jaar van maken. Happy new year!

Denise van Rijswijk

Dit artikel is geschreven door Denise van Rijswijk. Reisfanaat en founder van inhetvliegtuig.nl die al sinds 2012 haar reistips deelt. Altijd op zoek naar de mooiste hotels, de beste culinaire adresjes én het noorderlicht.

Deze artikelen vind je vast ook leuk

Extra reistip: Spaar Miles

Met deze creditcards spaar je automatisch Reward Miles voor upgrades en gratis vliegtickets

Amex Flying Blue

▪ 1,5 Miles per euro
▪ Kosten: €65 p.m.

Shop de look!

Vlieg je binnenkort naar een tropisch bestemming of ga je een stedentrip maken? Waar het vliegtuig ook landt, wij hebben alvast de leukste producten voor op je inpaklijstje verzameld. Stijlvolle items die niet in je koffer mogen ontbreken en altijd goed van pas komen. Met deze items op je vakantielijstje weet je zeker dat je travel outfit helemaal af is en je zonder zorgen op reis kunt.