Zoeken:

Het jaar van reisblogger Denise: Terugblik op álle reizen van 2020

In december blik ik altijd terug op alle reizen die ik in dat jaar gemaakt heb. Dit jaar is het door het Coronavirus en alle reisbeperkingen die daarop volgde een redelijk kort lijstje geworden. In 2019 schreeuwde ik nog van de daken dat ik na 19(!) reisjes iets minder wilde reizen in 2020. Nou… dat is wel gelukt. Al ben ik daar natuurlijk wel een beetje op terug gekomen. Want als de keuze voor je wordt gemaakt en je niet meer mág reizen… Tja, dan mis je zelfs de hectiek van het in- en uitpakken van je koffer en het rennen naar de gate.

Ik heb dit jaar dan ook regelmatig met weemoed terug geblikt op al die mooie jaren vol stedentrips, zakenreisjes en verre reizen naar tropische eilanden. Hoewel er natuurlijk veel ergere dingen waren om ons in dit bewogen jaar druk over te maken. Gelukkig zijn we nog gezond en heb ik zelfs dit jaar nog een paar hele mooie reizen gemaakt. Hoogste tijd voor een terugblik!

Hi, Denise uit de toekomst hier… 🙋🏻‍♀️
Je bekijkt momenteel een van mijn oude reisoverzichten. Hartstikke leuk – dus lees vooral even verder – maar sindsdien heb ik niet stilgezeten. Integendeel zelfs! Al 10 jaar lang blik ik daarom ieder jaar terug op alle reizen die ik maak. Hier vind je alle reisoverzichten:
2014 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 / 2021 / 2023

De meest bijzondere momenten van 2020
Van links naar rechts: slapen in een iglo in Oostenrijk, het Al Shaqab World Championship in Qatar, een boottochtje door de Križna grot in Slovenië, samen aan de chef’s table bij Memories in Zwitserland (2 Michelinsterren), hiken door de gigantische Rosenlaui gletsjerkloof, onze overnachting in de eeuwenoude suite van het Les Trois Rois hotel.

Een korte terugblik

Sinds begin maart heb ik niet meer gevlogen en mijn laatste vlucht vanuit Qatar was door een vermoedelijke besmetting met het Coronavirus allesbehalve een pretje. Toch was er nog genoeg om naar uit te kijken en heb ik binnen de kaders van wat nog wél mogelijk was twee mooie roadtrips gemaakt. Ook krijgen we in de laatste maand van dit jaar de sleutels van ons nieuwe huis dus ik heb allesbehalve stilgezeten dit jaar.

Het jaar in cijfers

In 2020 bezocht ik 8 landen, waarvan 4 die ik nooit eerder had bezocht; Qatar, Kroatië, Zwitserland en Liechtenstein. Ik stapte 6 keer aan boord van een vliegtuig en maakte 2 roadtrips in Europa. Eén keer bezocht ik een land buiten Europa en dat was voor een hele mooie persreis naar Qatar. Ook bezocht ik de steden Ljubljana (voor de derde keer), Doha, Berchtesgaden, Salzburg, Luzern, Zürich en Bazel. In totaal sliep ik 43 nachten in 16 verschillende accommodaties. Van luxe wellness hotels en leuke airbnb’s, tot zelfs een nachtje in een ijskoude iglo. Alles bij elkaar was ik toch nog 48 dagen weg. Gezien de omstandigheden vind ik dat nog best wel veel.

Januari – Naar de sneeuw in Oostenrijk

De eerste reis van 2020 bracht mij in Oostenrijk. Voor het derde jaar op rij bezocht ik de omgeving rondom Innsbruck. Ik keerde terug naar skigebied Kühtai, waar ook voor niet-wintersporters zoals ik genoeg te beleven is. Sleetje rijden, sneeuwschoenwandelen onder de heldere sterrenhemel, glühwein drinken bij een open vuurtje, tot in de late uurtjes kaasfonduen en zelfs een overnachting in een iglo. Het was weer een heerlijk winters tafereeltje!

De laatste paar nachten verbleef ik in het nabijgelegen Alpenresort Schwarz waar ik in 2018 ook al was. Dit wellness resort is zo groot, dat je er gemakkelijk een week kan verblijven zonder het resort te verlaten. Verspreid op het terrein liggen verschillende wellnessruimtes vol met spa’s, sauna’s en zwembaden. Het is het ultieme kuuroord in Oostenrijk en sinds mijn eerste verblijf bleef dit resort daarom maar door mijn hoofd spoken. Vandaar dat ik dit jaar heel graag terug wilde keren in de winter. Ik had geen betere plek kunnen uitkiezen om het jaar goed (en ontspannen) te beginnen!

Februari – Langs de hoogtepunten van Qatar

Eind februari vertrok ik voor een internationale persreis naar Qatar. Een bijzondere en ietwat omstreden bestemming. Maar wat was het mooi en fijn om hier te zijn! Zeker gezien het feit dat het mijn laatste reisbestemming was voor de Corona lockdown in maart.

Ik bezocht de kleurrijke souk in Doha, het prachtige National Museum of Qatar en maakte een avontuurlijke tocht door de woestijn met een 4×4 jeep. Ook bezocht ik het tropische Banana Island, wat dankzij de luxe overwater bungalows toch wel een klein beetje op de Malediven lijkt. Ik overnachtte in pareltjes van hotels, waarvan het Marsa Malaz Kempinski hotel toch wel de kers op de taart was!

Helaas eindigde deze reis in een klein drama toen ik met een extreme zonnenallergie én het vermoedelijke Coronavirus terug moest keren. Op dat moment stond Qatar nog niet op de Nederlandse lijst met risicogebieden, dus ik kon uiteindelijk niet getest worden. Twee helse vluchten en meerdere ziekenhuisbezoekjes volgde. Gelukkig knapte ik tijdens de lockdown in Nederland weer een beetje op.

Juni – Op staycation in Nederland

Eind juni boekte ik een huisje aan het Veluwemeer bij Droompark Bad Hoophuizen. De mooie cube villa lag direct aan het water dus we hebben hier heerlijk genoten van een paar dagen weg in eigen land met (een klein deel) van de familie. Helaas heb ik hier niet zoveel foto’s gemaakt, wat voor mijn doen best wel ongebruikelijk is. Al merk ik dat het soms best wel fijn is om al het digitale spul even aan de kant te leggen.

Juli – EU roadtrip | 1. Kroatië (+ dagje Italië)

Na 3 maanden niet reizen begon het toch wel weer heel erg te kriebelen. We gingen op zoek naar wat nog wél kon en besloten met onze eigen auto een roadtrip te maken door een deel van Europa. De reis begon in Kroatië met een kleine stop in Italië. Het was nog een hele puzzel want in eerste instantie wilde we naar Slovenië, maar toen het reisadvies van dat land van geel naar oranje veranderde, besloten we toch maar naar Kroatië te gaan. Uiteindelijk veranderde het reisadvies van Slovenië toch weer naar geel en dat van Kroatië juist naar oranje.

Al met al was het dus nogal wat geregel maar tijdens ons verblijf zijn we nauwelijks in contact met anderen geweest. We hadden een paar hele bijzondere airbnb accommodaties in de middle of nowhere geboekt en kookte bijna iedere avond ons eigen eten. Verder vulde we ons dagen met snorkelen, mooie wandelingen maken en watervallen bezoeken. De prachtige Plitvice meren hadden we in alle vroegte bijna helemaal voor onszelf!

Juli – EU roadtrip | 2. Slovenië

Toen bleek dat het reisadvies van Kroatië toch weer werd aangepast naar oranje hebben we onze reis halverwege afgebroken en zijn we terug gereden naar Slovenië. Daar kon ik gelukkig nog een heel leuk appartement in Ljubljana vinden. Vanuit daar hebben we weer wat eerder ontdekte plekjes bezocht zoals; Lake Bled, Lake Bohinj en de Vipava vallei. Ook hebben we met enkel een zaklamp een hele avontuurlijke tocht door de donkere Križna Jama grotten gemaakt.

Doordat de reisadviezen continu gewijzigd werden heb ik van dit deel van onze reis uiteindelijk niks meer gedeeld op social media. Binnenkort zal ik hier echter nog meer tips voor Slovenië met jullie delen!

Augustus | EU roadtrip – 3. Oostenrijk

Vanuit Slovenië zijn we naar Oostenrijk gereden, waar we een paar dagen in Salzburg verbleven. Wat een fantastische stad! Ik werd op slag verliefd op deze muzikale stad. We bezochten uiteraard de bekende bezienswaardigheden van Salzburg, maar brachten vanuit daar ook een bezoekje aan de prachtige Gosausee en het wereldberoemde dorpje Hallstatt (bekend van de film Frozen). De zon scheen die week goed en we hebben dan ook heerlijk gewandeld door de Oostenrijkse natuur.

Augustus – EU roadtrip | 4. Duitsland

De laatste stop van deze roadtrip bracht ons in Duitsland. Vanuit Salzburg reden we door naar Berchtesgaden, waar we op uitnodiging in het luxe Kempinski Berchtesgaden hotel mochten verblijven. Pure verwennerij was het! Naast dat we van alle wellness faciliteiten mochten genieten hebben we ook fantastisch gegeten bij het met een Michelinster bekroonde restaurant PUR.

We hebben de omgeving van Berchtesgaden flink verkend en op de terugweg naar Nederland nog een stukje van de Duitse Alpenroute meegepakt. De perfecte afsluiter van een waanzinnige roadtrip. Voor ons wederom een bevestiging dat er ook in Europa nog genoeg moois te ontdekken valt.

Oktober – Luxe ten top in Zwitserland en Liechtenstein

De laatste reis van het jaar bracht ons in Zwitserland en Liechtenstein. Twee landen waar ik nog nooit eerder geweest was, maar wel heel erg benieuwd naar was. Bovendien waren het op dat moment zo’n beetje de enige bestemmingen in Europa zonder een “code rood” reisadvies.

En wat was het een aangename verrassing! Zwitserland stelde zeker niet teleur en overtrof zelfs mijn verwachtingen. De natuur is er adembenemend mooi en de steden zijn uiterst charmant. We verbleven hier in een aaneenschakeling van super-de-luxe 5-sterrenhotels, wat zeker heeft bijgedragen aan het ultieme Zwitserleven gevoel. In mijn beleving hoor je nog veels te weinig over deze veelzijdige bestemming. Ik ga dus snel al mijn tips voor beide bestemmingen uitwerken en alle adresjes met jullie delen. To be continued…

Slotpleidooi

Zoals jullie kunnen zien begon 2020 heel voortvarend met een paar mooie reizen en wat zakelijke succesjes. Maar zoals vrijwel iedereen binnen de reisbranche, heb ook ik op zakelijk gebied een hoop moeten inleveren dit jaar. Het waren zware tijden maar er was ook genoeg moois om dankbaar voor te zijn. We zijn gelukkig nog gezond, we hebben alsnog veel mooie plekken mogen ontdekken en ontvangen binnenkort zelfs de sleutels van ons nieuwe huis. Iets wat we begin dit jaar nog helemaal niet zagen aankomen.

Ook is er de hoop op het nieuwe vaccin en de stip op de horizon dat we snel weer mooie verre reizen mogen maken. Maar dat komt allemaal nog wel. De wereld loopt immers niet weg en na regen komt áltijd zonneschijn. Ook als dat soms wat langer duurt dan verwacht.

Ik wens iedereen dan ook een gezond en gelukkig 2021, waarin we hopelijk weer samen (zonder 1,5 meter afstand) deze mooie wereld kunnen ontdekken!

Denise van Rijswijk

Dit artikel is geschreven door Denise van Rijswijk. Reisfanaat en founder van inhetvliegtuig.nl die al sinds 2012 haar reistips deelt. Altijd op zoek naar de mooiste hotels, de beste culinaire adresjes én het noorderlicht.

Deze artikelen vind je vast ook leuk

Extra reistip: Spaar Miles

Met deze creditcards spaar je automatisch Reward Miles voor upgrades en gratis vliegtickets

Amex Flying Blue

▪ 1,5 Miles per euro
▪ Kosten: €65 p.m.

Shop de look!

Vlieg je binnenkort naar een tropisch bestemming of ga je een stedentrip maken? Waar het vliegtuig ook landt, wij hebben alvast de leukste producten voor op je inpaklijstje verzameld. Stijlvolle items die niet in je koffer mogen ontbreken en altijd goed van pas komen. Met deze items op je vakantielijstje weet je zeker dat je travel outfit helemaal af is en je zonder zorgen op reis kunt.