Skip to content Skip to footer

Dit moet je doen als je bagage kwijt is of een koffer niet is aangekomen

Het komt weleens voor dat bagage achterblijft op de luchthaven of dat een koffer met het verkeerde vliegtuig meegaat. Super vervelend, zeker als jouw net aangeschafte zomercollectie nooit zijn eindbestemming haalt. Daar sta je dan, met een handtas vol elektronica. Los van het feit dat het altijd verstandig is om een extra setje kleding in je handbagage te stoppen, is er geen reden voor paniek. Gewoon kalm blijven, snel handelen en wat telefoontjes plegen. Hieronder zie je precies wat je in zo’n situatie het beste kunt doen.

Neem contact op met de airline

Verschijnt je koffer niet op de bagageband? Loop dan direct naar de service balie van de airline. Leg de situatie uit en laat je adres achter. Ook het adres van het hotel waar je eventueel verblijft. Soms duikt een koffer na een dag ineens op of gaat die met de volgende vlucht mee. De airline zorgt er dan voor dat die op het door jou ingevulde adres wordt afgeleverd.

Het is tevens belangrijk dat je een verklaring laat opstellen door de luchthaven, ook wel een Property Irregularity Report genoemd. Vraag om een schriftelijke bevestiging én een referentienummer. Zonder PIR kun je later vrijwel niets claimen. Belangrijk dus!

Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om een redelijke vergoeding te bieden voor eerste noodzakelijke uitgaven, zoals kleding, toiletspullen, opladers, etc. Deze kun je later declareren en ze vragen altijd bonnetjes als bewijs. Let op: maatschappijen vergoeden meestal alleen een basisbedrag en verwachten dat je redelijk blijft in je aankopen.

Neem contact op met je reisverzekeraar

Niks meer bij je voor je winterse sneeuw avontuur in Lapland? Dan kunnen de kosten voor de aanschaf van nieuwe winterkleden flink oplopen. Heb je een doorlopende of kortlopende reisverzekering? Dan kun je vaak een aanvullende vergoeding krijgen voor vertraagde of verloren bagage. De Voorwaarden verschillen per verzekering (bijvoorbeeld: dekking pas na 6 uur vertraging, max. €300 voor aankopen). Ook hier zijn bonnetjes essentieel.

Heb je nog geen goede reisverzekering? Bij Independer kun je verschillende reisverzekeringen met elkaar vergelijken en afsluiten.

Check je creditcardmaatschappij

Als je koffer niet aankomt tijdens een reis, kun je in sommige gevallen ook via je creditcardmaatschappij een vergoeding claimen, mits je je reis (of vliegticket) met die creditcard hebt betaald. Als je je reis betaald hebt met je creditcard én je kaart heeft een aanvullende reisverzekering, kun je vaak nog een extra vergoeding krijgen. Creditcardmaatschappijen vergoeden vaak sneller bij vertraging (soms al na 4 uur) dan gewone reisverzekeringen.

Meestal moet je eerst aantonen dat je het bij de luchtvaartmaatschappij en/of je reisverzekering hebt geprobeerd. Vaak gaat het om twee soorten claims:

  1. Bagagevertraging:
    Bij een vertraagde levering van je koffer kun je soms kosten terugvragen voor noodzakelijke aankopen zoals kleding, toiletartikelen of andere basisbenodigdheden. Er geldt meestal een maximumvergoeding (bijvoorbeeld €100 tot €500) en je moet alle bonnetjes bewaren.
  2. Bagageverlies:
    Als je koffer blijvend kwijt is, kun je soms een extra vergoeding ontvangen bovenop de vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Dit is vaak aanvullend en ook hier geldt een maximumbedrag.

Belangrijk:

  • Check de voorwaarden van jouw specifieke creditcard. Luxe kaarten (zoals American Express Platinum) bieden vaak betere dekking dan standaardkaarten.
  • Soms moet je eerst een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij; pas daarna springt de creditcardverzekering bij.

Nu tijdelijk met 100.000 Miles!

Let op: AMEX heeft nu een unieke aanbieding! Vraag via deze exclusieve link t/m 7 mei 2025 een American Express Platinum Card aan en ontvang maar liefst 100.000 Reward Miles als welkomstcadeau. De hoogste bonus ooit! Deze punten kun je inzetten voor airline upgrades, kortingen bij hotels en het boeken van spotgoedkope vliegtickets (bij o.a. Flying Blue). Bij AMEX ontvang je voor iedere uitgegeven euro één Reward Mile, dus met deze 100.000 punten heb je direct héél veel voordeel!

Kort samengevat

InstantieWat claim je?Wanneer?
LuchtvaartmaatschappijEerste noodzakelijke kosten, schadevergoedingAltijd eerst
ReisverzekeringExtra vergoeding voor vertraging/verlies bagageAls je verzekerd bent
CreditcardmaatschappijAanvullende vergoedingAlleen als je reis met creditcard is betaald

Rechtsbijstandverzekering nodig?

Luchtvaartmaatschappijen kunnen nog weleens lastig doen bij het vergoeden van schade of verloren items. Ze geven bijvoorbeeld overmacht als reden op en vinden een schadevergoeding dan niet nodig. Je rechtsbijstandsverzekeraar kan je in extreme gevallen helpen om de kosten toch terug te krijgen. Het is aan jezelf om te bedenken of je dit de kosten waard vindt. Een rechtsbijstandverzekering is in Nederland niet verplicht, maar deze kan ook in andere gevallen peperdure rekeningen van een advocaat voorkomen.

In dit artikel kunnen affiliate links staan. Mocht je iets via deze links aanschaffen, dan ontvangen wij een kleine commissie, wat jou niets extra’s kost! Een win-win situatie en zo houden we deze site vrij van banners en advertenties.

Deel of bewaar dit artikel
Foto van Denise van Rijswijk
Denise van Rijswijk
Dit artikel is geschreven door Denise van Rijswijk. Expert op het gebied van (luxe) reizen en de founder van dit magazine. Sinds 2012 deelt zij hier al haar praktische reistips en favoriete adresjes.
Foto van Denise van Rijswijk
Denise van Rijswijk
Dit artikel is geschreven door Denise van Rijswijk. Expert op het gebied van (luxe) reizen en de founder van dit magazine. Sinds 2012 deelt zij hier al haar praktische reistips en favoriete adresjes.