Review | Business Class vliegen met Cathay Pacific (in de A350-1000)
Cathay Pacific vliegt al een aantal jaar met de Airbus A350. Een aantal jaar geleden kwamen daar de langere en grotere A350-1000 toestellen bij. Aan ons de eer om de Business Class van dit laatste model te testen, tijdens een retourvlucht van Amsterdam naar Hong Kong. Deze bruisende metropool is de thuishaven van Cathay Pacific, dus we hebben uiteraard ook één van de lounges op Hong Kong International Airport getest.
Dagelijks een rechtstreekse vlucht naar Hong Kong
Cathay Pacific vliegt dagelijks rechtstreeks van Amsterdam naar Hong Kong met een Airbus A350-1000. Vanuit Hong Kong kun je doorreizen naar verschillende bestemmingen in China, Zuid-oost Azië, Nieuw-Zeeland en Australië. Wijzelf vlogen na een stopover (van een paar dagen) in Hong Kong door naar Maleisië met Cathay Dragon; het dochterbedrijf van Cathay Pacific. Een reis naar diverse bestemmingen in Azië kun je dus heel goed combineren met een stedentrip Hong Kong.
Een Economy Class ticket naar Hong Kong boek je al vanaf €660 en in Business Class vlieg je er vanaf €2700 naartoe. Eén van de voordelen van vliegen met het A350-1000 toestel, is het feit dat deze Airbus A350 ruim 25% minder brandstof verbruikt. De moderne motoren gaan namelijk efficiënter om met brandstof (dan bijvoorbeeld de A350) en dat maakt het toestel iets milieuvriendelijker en een stuk comfortabeler, omdat de motor hierdoor ook een stuk stiller is.
Business Class vliegen met Cathay Pacific
Wanneer je Business Class vliegt wordt reizen ineens een stuk leuker. Alles waar je je normaal aan ergert verdwijnt namelijk als sneeuw voor de zon. Het begint al op Schiphol. Met een Business Class ticket sta je namelijk zelden in de rij en mag je vrijwel altijd met prioriteit inchecken. En als je met Cathay Pacific vliegt kun je na de douane op Schiphol plaatsnemen in de comfortabele British Airways lounge (mede-partner van Oneworld Alliance). Ook in Hong Kong kun je gebruik maken van de 4 luxe lounges van Cathay Pacific.
➞ Lees ook: Review van de Cathay Pacific Wing Lounge
Als klap op de vuurpijl mag je met prioriteit door de grenscontrole in Hong Kong, stap je als eerste aan boord van het toestel én worden je koffers als eerste op de bagageband gelegd. Bovendien mag je 2 stuks incheckbagage meenemen met een totaalgewicht van 40 kilo en 1 stuks handbagage van 10 kilo + een klein handbagage artikel (zoals een kleine handtas, laptoptas of cameratas).
Business Class vliegen biedt an sich dus al een hoop voordelen en dan hebben we het nog niet eens over de vlucht met Cathay Pacific zelf gehad. Hieronder lichten we dan ook alles uit over de Business Class experience in de nieuwe A350-1000.
Tip: Wanneer je naar Hong Kong vliegt met Cathay Pacific, kun je op het station van Kowloon en Hong Kong Central gebruik maken van de In-town check-in service. Inchecken kan dus gewoon in het centrum en zonder bagage kun je dan verder reizen naar de luchthaven. Dit geldt voor alle passagiers. Ideaal dus!
Seating plan in de A350-1000
De A350-1000 toestellen zijn langer en breder ten opzichte van de oudere A350 toestellen. Ze beschikken over grotere ramen met panoramisch zicht. Het toestel biedt ruimte aan 334 passagiers. Economy Class heeft een capaciteit van 256 stoelen en in Business Class beschikt het toestel over maar liefst 46 (flat-bed) stoelen. De Premium Economy tussenklasse heeft een capaciteit van 32 stoelen, die iets ruimer en comfortabeler zijn dan in Economy Class.
In Business Class vind je een 1-2-1 opstelling. Op de heenreis naar Hong Kong (vlucht CX 270) zaten we bijna vooraan op stoel 12D en 12G in Business Class. Op de terugweg (vlucht CX 271) zaten we wat verder naar achteren op stoel 19D en 19G. Beide keren dus in het midden, wat wel zo gezellig is als je samen reist.
Meer opbergruimte in Business Class
De Business Class stoelen bieden naast veel zit- en ligruimte, ook veel opbergruimte voor je spullen. Onder het voetenbankje kun je je schoenen en tas kwijt en aan de zijkant vind je een groot afsluitbaar vak waar je spullen zoals je laptop, een extra vest, sjaal of tijdschriften in kwijt kan.
Op het tafeltje naast je kun je wat glazen neerzetten en daarboven vind je een afsluitbaar kastje met een spiegel en een opbergnetje waar je waardevolle spullen in kwijt kunt (zoals je paspoort). Hierin vind je ook een koptelefoon (met noise cancelling!), een stopcontact en een USB-aansluiting voor het opladen van bijvoorbeeld je telefoon. Je kunt ook je eigen headphones inpluggen. Hiervoor heb je geen speciale vliegtuigadapter nodig.
Onder de verstelbare armleuning is er tot slot nog ruimte voor een flesje drinken en in het bagagevak boven je hoofd kun je uiteraard de grotere spullen kwijt.
Een verbeterd entertainmentsysteem in de A350
De stoelen in Business Class zijn voorzien van een persoonlijke 18,5 inch tv-scherm (47 cm) en een 4,3 inch afstandsbediening met videoscherm. Je kunt de schermen los van elkaar gebruiken om verschillende handelingen uit te voeren, maar helaas je kun het videoscherm op de afstandsbediening niet gebruiken als tweede scherm voor het kijken van films. Dit was namelijk wel handig geweest voor wanneer je de stoel in slaapstand hebt staan. Het grote scherm is echter wel goed te bekijken vanuit iedere invalshoek.
Cathay Pacific heeft ook een modern entertainmentsysteem aan boord geplaatst met een fijn besturingssysteem. Middels het touchscreen of de afstandsbediening kun je gemakkelijk door de bibliotheek navigeren. Deze bestaat uit honderden films, series, games, muziek playlists en tijdschriften. Je hoeft je dus absoluut niet te vervelen aan boord.
De A350-1000 toestellen van Cathay Pacific beschikken ook over WiFi voorzieningen, maar hiervoor betaal je wel een extra toeslag.
De amenity kits van Cathay Pacific
Zowel op de heen- en terugreis ontvingen we van Cathay Pacific een mooie amenity kit die al klaar lag in het kastje naast de stoel. Gelukkig in twee verschillende kleuren en designs, zodat we ze ook nog kunnen hergebruiken voor het opbergen van andere spullen.
Beide etuis waren gevuld met een oogmasker, een paar sokken, oordopjes, mondwater, een tandenborstel, tandpasta en wat kleine miniaturen van het merk Jurlique. In het grijze tasje zat er op de heenweg van dit merk lip crème, handcrème en en gezichtscrème in. Helaas zat er op de terugweg alleen een tubetje lip crème in. Ik neem echter aan dat de tasjes normaal gesproken gevuld zijn met dezelfde producten, en dat het hier dus om een foutje ging.
Al met al een leuke en complete amenity kit, al had ik persoonlijk nog wel graag een kammetje in de kit teruggezien.
Een vernieuwd à la carte menu
In Business Class word je altijd welkom geheten met een warm doekje om je handen te reinigen en een drankje. We konden kiezen uit jus d’orange, water, champagne of het Cathay signature drankje. We kozen voor het laatste, dat bestond uit kiwi sap met kokosmelk en verse munt. Een verfrissend drankje om de vlucht mee te beginnen.
Op de heenvlucht kregen we vlak na het opstijgen een lunch aangeboden en op de terugvlucht een diner. Smakeloze maaltijden zul je bij Cathay Pacific gelukkig niet snel aantreffen. Over het algemeen serveren ze altijd prima maaltijden aan boord, maar in Business Class word je verblijd met een uitmuntend internationaal à la carte menu.
Zowel lunch als diner bestaat uit een 3-gangen maaltijd met verrassende gerechten die samengesteld zijn door May Chow; een Canadese top chef die in 2018 uitgeroepen werd tot “Asia’s Best Female Chef”. Ze richtte in Hong Kong onder andere de populaire restaurants Little Bao en Happy Paradise op.
De gerechten aan boord van de A350-1000
Honger zul je niet hebben als je met Cathay Pacific in Business Class vliegt. Om gasten in Business Class nog beter van dienst te kunnen zijn, zijn een aantal gerechten op de kaart gedurende de hele vlucht ook als snack te bestellen. Mocht je tussen de maaltijden door nog honger hebben, dan kun je dus gerust nog een Cathay Pacific burger bestellen of bijvoorbeeld een vegetarische bulgur salade met feta. Ook snacks als ijs, nootjes, chips en popcorn zijn de hele vlucht te bestellen.
Wij kozen voor de burger tijdens de lunch en die smaakte verrassend goed. Zelfs de frietjes waren verrassend krokant. Het voorgerecht van de lunch bestond uit een salade met gemarineerde octopus en bij het diner kregen we een salade als bijgerecht. Op de terugvlucht koos ik voor het gerecht met lamsvlees, aardappelgratin, courgette en paprika. Deze werd echter uitgeserveerd met peultjes en wortels. Alsnog wat het een prima maaltijd die goed op smaak was gebracht. Met name de chocolade mousse met koffie en koekjes, die ik als nagerecht bestelde, smaakte heerlijk!
Tussen de maaltijden door konden we alchoholische en non-alcoholische drankjes van de kaart bestellen. Na de lunch (heenvlucht) en het diner (terugvlucht) werd ons ook nog koffie en thee met luxe chocolade bonbons aangeboden. Een paar uur later was het alweer de hoogste tijd voor het ontbijt, dus ik was blij met mijn keuze voor een “light” express ontbijtje.
De Business Class stoelen van Cathay Pacific
De Business Class stoelen aan boord van de Airbus A350, zijn ontworpen door Studio F.A. Porsche, die bekend staan om hun expertise op het gebied van ergonomie, comfort en functionaliteit. De comfortabele stoelen zijn met één druk op de knop te transformeren in een royaal ligbed met een lengte van 208 centimeter. Je kunt de rugleuning, zitting en voetsteun ook afzonderlijk van elkaar verstellen. Wanneer je het toestel instapt ligt er al een lekkere fluffy deken en kussen voor je klaar.
Wanneer de stoel in slaapstand staat valt het direct op hoeveel privacy je hebt. Dankzij de armsteun die omhoog kan en de diepe hoofdsteun, heb je echt het gevoel dat je helemaal afgesloten in een cocon zit. Slapen is dan ook geen enkel probleem en middels de afstandsbediening kun je aangeven dat je niet gestoord wilt worden. Ook op het ontbijtformulier kun je bij vertrek al aangeven of je de volgende ochtend wel of niet gewekt wilt worden voor het ontbijt. Indien je dit niet wilt, annuleren ze het doorgegeven ontbijtje als je nog slaapt.
Uitgerust aankomen in Hong Kong
Business Class vliegen is natuurlijk pure luxe waar je flink voor betaald. Natuurlijk is het leuk om op je wenken bediend te worden en te genieten van lekkere maaltijden aan boord, maar de meeste winst zit hem in het feit dat je in een toestel zoals de A350 gewoon goed kunt slapen. Zeker tijdens een nachtvlucht bespaar je hiermee veel energie.
Na een lange vlucht in Economy Class kom ik namelijk altijd gebroken uit een toestel en wil ik niets liever dan slapen in het hotel. Tijdens deze vlucht in Business Class sliep ik echter als een roosje en kwam ik volledig opgeladen aan in Hong Kong. Toen we om 06:10 ’s ochtends arriveerde wilde ik niets liever dan de koffers droppen en lekker de stad induiken. En dat is natuurlijk pas écht luxe!
De service aan boord van Cathay Pacific
De service aan boord was prima maar helaas niet uitmuntend, wat je misschien wel verwacht als je Business Class vliegt. Qua time management leek het op de terugvlucht vooral niet goed te gaan en daardoor oogde de crew wat chaotisch en druk. Ondanks het feit dat we samen reisde, kreeg mijn reisgenoot zijn diner ruim een half uur eerder dan ik. Mijn tafel was echter al die tijd al gedekt, maar het eten liet helaas op zich wachten.
Na het diner verwachtte ik uiteraard nog een dessert, maar na het afruimen van mijn bord werden de lampen in de cabine helaas al gedimd voor de nacht. Toen ik de stewardess hiervan op de hoogte stelde beloofde ze nog een dessert te brengen, maar deze kwam pas 40 minuten later, toen ze al haar andere taken had afgerond. Jammer, want toen ik nog aan mijn dessert moest beginnen lag de rest van de passagiers al te slapen.
Natuurlijk gaat het hier om een persoonlijke ervaring die kan verschillen per vlucht. De steward die de andere helft van de Business Class bediende leek bijvoorbeeld al een stuk beter getraind te zijn en meer ervaring te hebben. Toch mistte ik bij alle crewleden een stukje persoonlijke service. Puntje voor verbetering dus!
Conclusie van onze Business Class vlucht met Cathay Pacific
Business Class vliegen in het A350-1000 toestel van Cathay Pacific is een feestje. Het toestel is modern en dankzij de vernieuwde motoren ook een stuk stiller en milieuvriendelijker. De flat-bed stoelen zijn uiterst comfortabel en bieden veel privacy. Dankzij het complete entertainmentsysteem hoef je je geen moment te vervelen. De bibliotheek bestaat uit honderden films, series, boeken en tijdschriften; die je op het grote tv-scherm (van 47 cm) kunt bekijken.
Tijdens de vlucht kun je à la carte lunchen of dineren en 2 uur voor aankomst op je bestemming wordt het ontbijt van jouw keuze (wat je bij vertrek doorgegeven hebt) uitgeserveerd. Mocht je toch nog honger hebben dan kun je ten alle tijden snacks en drankjes bestellen.
De strakke en moderne inrichting van het toestel, in combinatie met de comfortabelere flat-beds en het goede eten, maken de keuze voor Cathay Pacific extra aantrekkelijk voor een lange vlucht naar het verre Oosten.
Bekijk onze video review van Cathay Pacific
Nog niet overtuigd? Bekijk dan de Business Class video review van onze vluchtervaring(en) met Cathay Pacific. In de video laten we ook “The Wing” lounge zien die je op Hong Kong International Airport kunt vinden. Business Class passagiers hebben gratis toegang tot deze lounge en mogen ook de andere 4 lounges van Cathay Pacific op de luchthaven betreden.