Wat kun je doen bij een vertraagde of geannuleerd vlucht?
Al een paar maanden is er veel te doen rondom de extreme drukte op Schiphol. Geannuleerde vluchten, wachtrijen tot buiten de vertrekhal en reizigers die zelf hun vlucht hierdoor missen; het is helaas aan de orde van de dag. Gelukkig heb je in bepaalde situaties recht op compensatie. En inmiddels heeft ook Schiphol laten weten gedupeerde reizigers tegemoet te komen.
Vlucht gemist door lange wachtrijen
Heb je door de lange wachtrij je vlucht gemist? Dan kun je eigenlijk alleen terugvallen op een rechtsbijstandverzekering, als je die tenminste hebt. Een reisverzekering of annuleringsverzekering vergoedt je kosten in dit geval niet. En ook de luchtvaartmaatschappij biedt geen compensatie, want de vlucht is immers gewoon vertrokken. Om aanspraak te doen op je rechtsbijstandverzekering moet je wel kunnen aantonen dat je er echt alles aan hebt gedaan om de vlucht te halen. Maak bijvoorbeeld foto’s van de wachtrijen. Of nog beter: toon met het tijdstip op je treinkaartje of parkeerticket aan dat je op tijd op Schiphol was. Hoe meer bewijs, hoe beter!
Flinke vertraging of een geannuleerde vlucht?
Vertraging langer dan 3 uur
Bij een vertraging langer dan drie uur, heb je altijd recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Moet je door de vertraging ook ergens anders overnachten, omdat het vliegtuig pas een dag later vertrekt? Dan vergoedt de maatschappij ook een hotelovernachting of ze bieden een gepaste compensatie. Vaak ontvang je ook vouchers voor maaltijden en drankjes.
Vlucht geannuleerd?
Vertrekt je vlucht helemaal niet meer, dan heb je altijd recht op een (schade)vergoeding! Daarvoor kun je terecht bij de organisatie waar je je reis hebt geboekt of bij de luchtvaartmaatschappij. Zij zorgen voor een alternatief als je vlucht geannuleerd is. Indien er ook geen andere vlucht geboekt kan worden voor een later moment, dien je het geld van je vliegticket terug te krijgen.
Pakketreis geboekt?
Heb je een pakketreis geboekt? Dan krijg je de volledige reissom terug. Door je geannuleerde vlucht kun je tenslotte niet bij je hotel, appartement of vakantiehuis komen. Wanneer je alles los hebt geboekt, is het wat lastiger. De kosten voor je vliegticket kun je eventueel terugkrijgen van de vliegtuigmaatschappij, maar voor de accommodatie en eventuele huurauto ben je afhankelijk van de welwillendheid van de aanbieder.
Alles zelf (los) geboekt?
Wanneer je alles los hebt geboekt kun je het beste rechtstreeks contact opnemen om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Soms kun je (een deel van) je geld terugkrijgen of een voucher ontvangen om de reis later opnieuw te maken. Heb je een annuleringsverzekering? Neem dan ook zeker even contact op met je verzekeraar. Afhankelijk van de exacte voorwaarden, kunnen zij ook iets voor je betekenen.
Koffer niet meegegaan met vliegtuig
Door personeelsgebrek komt het de laatste tijd vaak voor dat koffers achterblijven op Schiphol. Wanneer dat gebeurt kun je contact opnemen met de airline, je creditcardmaatschappij (als je daarmee de tickets hebt geboekt) of je reisverzekeraar. Je krijgt dan een vergoeding waarmee je op je vakantieadres de meest noodzakelijke dingen kunt aanschaffen. Denk aan de essentials; zoals een tandenborstel, zonnebrandcréme en ondergoed. Bewaar wel je bonnetjes goed, want anders kun je het bedrag niet declareren. Wordt je bagage helemaal niet meer teruggevonden? Dan kun je de kosten van de verloren spullen verhalen op de luchtvaartmaatschappij of een claim indienen bij je reisverzekeraar.
Wanneer je bagage achterblijft of kwijtraakt, is het wel belangrijk dat je dit meteen meldt op de luchthaven. Dit kan vaak bij de bagageservice bij de douane. Alleen dan neemt de luchtvaartmaatschappij of reisverzekeraar je claim in behandeling. Met een PIR (Property Irregularity Report) kun je een klacht indienen. Dit formulier wordt door de luchtvaartmaatschappij ook gebruikt om te zoeken naar je bagage. Is je bagage beschadigd? Dan kunt je met dit formulier aangeven waar de beschadigingen zitten.