Vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan zijn dit je rechten!
Vlucht vetraagd? Ontzettend balen maar helaas komt het regelmatig voor. Als het om één of twee uurtjes gaat is het vaak nog niet zo’n ramp, maar een vertraging van een halve dag of een geannuleerde vlucht kan voor veel vakantie ellende zorgen. Zeker als je daardoor een belangrijke overstap mist. Goed om te weten dus dat je via je luchtvaartmaatschappij, je reisverzekeraar of middels het indienen van een claim de schade kunt verhalen. Maar hoe werkt dat nou precies.
Vlucht vertraagd of vlucht geannuleerd?
Iedere dag stijgen er wereldwijd meer dan 100.000 lijnvluchten op. Daarvan heeft zo’n 1% van alle vluchten last van een vertraging van meer dan drie uur. Dan heb je het dus over 1000 vertraagde vluchten per dag, waarvan 60% claimbaar is. De andere 40% wordt in de meeste gevallen namelijk veroorzaakt door een (niet-claimbare) buitengewone omstandigheid zoals; een hevige storm, extreme mist, natuurrampen, stakingen van de luchtverkeersleiding (stakingen van het eigen personeel van de airline zijn wél claimbaar), medische noodlandingen of andere problemen met passagiers aan boord.
In alle andere gevallen zou je dus gewoon een claim kunnen indienen ter compensatie van de opgelopen vertraging. Veel reizigers weten dit echter niet of hebben geen idee wat ze moeten doen als hun vlucht vertraagd is. Daarom dient slechts de helft van de passagiers van een probleemvlucht een claim in. Hoogste tijd om daar verandering in te brengen!
Waar heb ik recht op bij een vertraagde vlucht?
Je hebt recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij bij een vertraging van drie uur of meer. De vertraging moet wel veroorzaakt zijn door de luchtvaartmaatschappij zelf, bijvoorbeeld door een technisch mankement aan het vliegtuig. Daarnaast maakt het ook uit of je bestemming binnen of buiten de EU ligt, wat de exacte afstand tot de bestemming is en op welk moment je hierover bent geinformeerd. Indien de vertraging meer dan twee weken voor vertrek is aangekondigd heb je namelijk geen recht op compensatie.
In onderstaand overzicht zie je wat je bij vertraging vergoed kan krijgen van de luchtvaartmaatschappij.
Voor een vlucht binnen de EU
Een vlucht tot 1500 km = € 250
Een vlucht vanaf 1500 km = € 400
Voor een vlucht buiten de EU
Een vlucht tot 1500 km = € 250
Een vlucht van 1500 – 3500 km = € 400
Een vlucht vanaf 3500 km en een vertraging van 3 tot 4 uur = € 300
Een vlucht vanaf 3500 km en een vertraging van 4 uur of meer = € 600
Hoe dien ik een claim in?
Je kunt bovenstaande bedragen zelf claimen bij de luchtvaartmaatschappij of een partij inschakelen die deze juridische zaken (tegen een kleine vergoeding) voor je uit handen neemt. Online vind je verschillende aanbieders die gespecialiseerd zijn in het claimen van vertraagde vluchten. Het indienen van een claim is dus helemaal niet zo moeilijk als de meeste denken. Dit kun je namelijk gewoon binnen een paar minuten online doen. Sterker nog, dit kun je al direct op de luchthaven zelf doen.
Wij hebben al een aantal keer een claim ingediend bij EUclaim.nl en daar zijn we erg tevreden over. Je vult gewoon je vluchtgegevens in, checkt gratis of je recht hebt op een vergoeding en geeft vervolgens de opdracht om de vergoeding op te eisen. Zij kunnen namelijk precies zien waarom een vlucht vertraagd is, hoe lang de vertraging precies duurde en wat je rechten zijn.
Een groot voordeel is dat ze met een no cure, no pay systeem werken. Mocht de luchtvaartmaatschappij dus niks uitkeren bij een vertraagde vlucht, dan betaal je dus ook niks. Indien je wel recht hebt op een vergoeding, dan betaal je een succesfee van 29% van het uit te keren bedrag en €26 administratiekosten (inclusief BTW) per persoon. Dat lijkt misschien veel, maar wanneer zij een dure juridische procedure moeten starten worden er geen extra kosten in rekening gebracht. Wel de lusten maar niet de lasten.
[arve url=”https://youtu.be/k-yPIAzBA_E” title=“Vlucht vertraagd“ maxwidth=”800″ /]
De claim is afgekeurd, kan mijn reisverzekering nog iets doen?
Ontstaat er vertraging vanwege noodweer of wordt je vlucht met een andere reden geannuleerd? Dan krijg je geen vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Wel kun je eventueel terecht bij je reisverzekeraar om extra kosten voor eten, drinken of een hotelovernachting vergoed te krijgen. Vraag in dat geval bij de airline om een annuleringsverklaring. Deze heb je als bewijsmateriaal nodig als je aanspraak wilt maken op een eventuele reis- of annuleringsverzekering. Het beste kun je even direct naar je reisverzekeraar bellen om advies in te winnen. Ieder polis heeft namelijk zijn eigen voorwaarden. Check dit dus goed.
Ik heb de tickets geboekt met een creditcard, kan de creditcardmaatschappij nog iets voor mij betekenen?
Heb je je tickets geboekt met een creditcard en is je vlucht vertraagd? Check dan even goed of je eventueel iets kunt verhalen bij de creditcardmaatschappij. Sommige creditcards zijn namelijk uitgerust met een verzekering voor als je vlucht vertraagd, je bagage zoek raakt of voor het geval je vlucht geannuleerd wordt. Zij vergoeden in dat geval vaak de onkosten voor bijvoorbeeld een hotel, maaltijd, transfer of het aanschaffen van noodzakelijke toiletartikelen en kleding (in het geval van een zoekgeraakte koffer). Neem ook in dat geval direct contact op met je creditcardmaatschappij, informeer naar de mogelijke vergoedingen en bewaar alle bonnen van de gemaakte kosten.
Hoe zit het met eten, drinken en hotelovernachtingen?
Naast een vergoeding heb je ook recht op wat te eten en drinken. Vaak krijg je van de airline dan een voucher die je bij een restaurant op het vliegveld kunt inleveren. Dat is het geval vanaf:
– 2 uur vertraging bij een vlucht tot 1500 km
– 3 uur vertraging bij een vlucht binnen de EU die meer is dan 1500 km, of een vlucht tussen de 1500 en 3500 km
– 4 uur voor alle overige vluchten
Duurt de vertraging langer dan één dag? Dan is de airline verplicht een accommodatie voor je regelen, inclusief een transfer hier naartoe. Dit gebeurde bij mij toen mijn vlucht vertraagd was van Kuala Lumpur naar Dubai, waardoor ik mijn aansluiting naar Nederland miste. Emirates regelde voor mij een hotel in Dubai, verzorgde alle maaltijden en zorgde ervoor dat ik een dag later alsnog naar huis kon vliegen. Wanneer ze dit niet doen, kun je zelf (voor een redelijk tarief) een accommodatie zoeken en de rekening achteraf bij de luchtvaartmaatschappij indienen. Zorg er dan dus wel voor dat je de rekening van het hotel en het vervoer ernaartoe bewaart.